Kézdivásárhelyen ünnepeltek a széchenyisek

A 2017. évi városi szónokverseny résztvevői  idén Mezőkövesd testvérvárosában, Kézdivásárhelyen vettek részt az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 170. évfordulója alkalmából rendezett megemlékezésen. Iskolánkat három tanuló, valamint egy pedagógus képviselte a háromszéki településen megtartott rendezvénysorozaton.

A Szent László Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola képviselőivel kiegészülve március 14-én reggel indultunk el Székelyföldre. A hosszú út során több megálló is szerepelt a programban, melyek közül az egyik legszebb a király-hágói kitérő volt. Estére érkeztünk meg szállásunkra, a Kézdiszárazpatakon található Malom Panzióba. A bőséges vacsora elfogyasztását követően nyugovóra tértünk, mivel tudtuk, hogy holnap hosszú és tartalmas nap vár ránk.

A másnap reggelt a kézdivásárhelyi református templomban kezdtük, ahol istentiszteleten vettünk részt, majd az ezt követő koszorúzáson is képviseltettük magunkat. Délelőtt 11 órától a Gábor Áron téren kezdetét vette a március 15-i ünnepség. Több ezer ünneplő jelenléte mellett hagyományőrző csapatok, lovas huszárok és a falvak képviselői vonultak fel, majd a központi színpadon folytatódott tovább az emlékezés. Bokor Tibor, Kézdivásárhely polgármesterének ünnepi beszédét követően, Dr. Csige Sándor Zoltán, Magyarország Csíkszeredai Főkonzulátusának vezető konzulja tolmácsolta Orbán Viktor miniszterelnök üzenetét. Az ünnepség díszszónoka Vargha Mihály szobrászművész, a Székely Nemzeti Múzeum igazgatója volt.

Mielőtt elfogyasztottuk volna ízletes ebédünket a helyi Székely Vendéglőben, előtte még meglátogattuk az Incze László Céhtörténeti Múzeumot is. A délután folyamán kirándulást tettünk a közeli Gelencére. A településen betértünk a római katolikus templomba, amely elsősorban díszes kazettás mennyezetéről, valamint freskóiról nevezetes. Spirituális élményeink után estére visszatértünk Kézdivásárhelyre és elfoglaltuk helyünket a Vigadó Művelődési Ház nagytermében, készülve az ünnepi gálaműsorra. A „Remélj egy jobb hazát!” címet viselő műsor keretében fellépett a Holdviola zenekar. Koncertjüket tánckar, illetve színművészek előadásai színesítették.

A Mezőkövesdre tartó visszaút során, március 16-án megálltunk Körösfőn, ahol mindenki kedvére válogathatott az ajándéktárgyak között. Péntek kora estére kissé fáradtan, de lelkileg mégis felfrissülten érkeztünk haza, hiszen felejthetetlen napokat töltöttünk el közösen.

„Miért félsz? A holnap úgyis a tiéd!

Annyi szenvedés után – él a nép!

Itt él és benned látja a reményt;

szíve bármilyen nehéz – csak téged félt!”

Köszönetemet fejezem ki Dr. Fekete Zoltánnak, Mezőkövesd város polgármesterének, amiért lehetőséget biztosított nekünk, hogy az idei esztendőben Kézdivásárhelyen, a Kárpát-medence legkeletibb magyar többségű városában ünnepeljük meg a forradalom és szabadságharc emlékezetét. Hálával tartozom továbbá vendéglátóink felé is, akik szeretetükkel, gondoskodásukkal zökkenőmentessé tették székelyföldi tartózkodásunkat.